Jelajah 3 Hari 2 Malam di Pulau Pangkor, Pulau Bebas Cukai

Monday, August 17, 2020


Hello, assalamualaikum! Korang dah mula jalan jalan Cuti Cuti Malaysia ke? Ramai yang ambil kesempatan untuk pergi short vacation masa hujung minggu kan? Seronok tengok sebab dengan cara ni dapatla bantu ekonomi negara kita pulih semula. Tapi, jalan tu jalan juga. SOP kena ikut okeh?

Even masa sepanjang aku ke Pulau Pangkor minggu lepas pun, memang kemana mana kena pakai mask terutama dekat kawasan public spaces. Cuma time snorkeling tu tak pakai ler haha. Ate pelik benor nya snorkeling pakai mask. Lemas ler kawan haha.

Jelajah Pulau Pangkor kali ni, sekali lagi dibawah anjuran Gaya Travel tapi untuk trip ni, dengan kerjasama Tourism Perak pulak.

Sebenarnya ni dah kali kedua la aku jejak ke Pulau Pangkor ni. Yang first time, masa ada family day untuk staff tadika mama aku. Tahun lepas kalau tak silap. Tapi masa tu takde la explore kawasan Pangkor ni sebab masing masing sibuk dengan acara and aktiviti dengan staff je. So kalini, jom kita explore Pulau Pangkor habis habisan!

Kitorang mulakan perjalanan dari Kuala Lumpur pada pukul 11.15 pagi. Kemudiannya singgah untuk makan tengahari dalam pukul 1.30 petang. Teruskan perjalanan and seterusnya sampai di Jeti Marina pada pukul 3.15 petang. Asalnya kitorang nak naik feri pukul 3 petang tapi sebab kan dah tersampai lewat, makanya kena la ambil feri seterusnya.



Feri dari Jeti Marina ke Pulau Pangkor ada pada setiap 1 jam kecuali pada pukul 4 petang. Sebabkan tak ada feri pada pukul 4, jadi kitorang kena tunggu next ferry pukul 5 petang.





Asalnya nak la sampai awal ke Pangkor so ada lah masa sikit untuk aktivti Free & easy, bergambar dekat resort apa semua tu kan. Tapi sebabkan tak sempat, jadi bila sampai je ke Pulau Pangkor, kami terus ke Teluk Nipah, specifically ke Sunset View Chalet untuk aktiviti "Feeding Hornbills"


Aku sebenarnya confuse sikit, hornbills ni dalam bahasa melayunya burung enggang ke burung kenyalang? Sebab bila aku google, dua dua jenis ni pun namanya Hornbills. Cuma tak pasti la spesis yang dekat sini, jenis kenyalang atau enggang. Yang aku tahu, dua dua ada paruh yang besar.


Tuan empunya chalet ni, Pak Din; akan memberikan makan kepada burung burung ni pada setiap hari pukul 6.30 petang. Jadi kalau korang nak alami pengalaman bagi burung hornbills ni makan, boleh la kesini sebelum pukul 6.30 petang okay?


Burung burung ni diberi makan pisang. Pak Din tu akan mula bersiul untuk panggil semua burung burung datang sebelum mula bagi makan. Teruja ye tengok. Aku mula nya nak la juga bagi burung tu makan tapi sebab ramai sangat yang berebut rebut nak peluang bergambar, so aku ambil gambar dari jauh jela *merajuk hahaha







Untuk aktiviti ni, tiada bayaran dikenakan. Tapi korang boleh buat sumbangan ikhlas kepada Pak Din supaya dia boleh terus dapatkan supply untuk bagi burung burung ni makan.

So apa lagi, masukkan aktiviti ni dalam list itinerari korang bila ke Pulau Pangkor. Okay?

Selesai aktiviti bagi burung makan, kitorang dah tak ada aktiviti lain dah. Cuma ada dinner &sesi karaoke je malam tu hehe. So, jom kita terus check in!


Penginapan kitorang selama 3 hari 2 malam ialah di Pangkor Village Beach Resort yang terletak di Pasir Bogak. Tak jauh dari Jeti Pangkor, dan biasanya akan jumpa resort ni dulu sebelum korang sampai ke kawasan Teluk Nipah.


Difahamkan, Pangkor Village Beach Resort ni telah lama beroperasi tapi baru sahaja diubahsuai dan dimodenkan semula. Memang cantik yee landscape resort ni sekarang. Siap ada infinity pool menghadap laut lagi. 

Tapi katanya ni baru 60% siap. Belum siap sepenuhnya lagi. Tak sabar nak tengok bila dah complete nanti. Mesti cantik sangat!



Lokasi Pangkor Village Beach Resort ni memang sangat strategik dan menarik. Bukan setakat berhadapan laut, tapi juga berdekatan dengan water sport centre. Jadi kalau korang nak buat aktiviti sukan air macam snorkelling ke, island hopping ke, senang. Tak payah nak sewa van untuk pergi tempat lain.


Biliknya pun selesa dan bersih. Ada 3 jenis bilik/chalet dekat sini iaitu Pulau Raja, Pulau Agas dan Pulau Giam. Range harga untuk satu malam bermula dari RM180 sahaja. Saiz biliknya besar, sesuai untuk duduk satu family. So kalau korang ke Pulau Pangkor, boleh la stay dekat sini. Highly recommended!





Ada banyak aktiviti menarik yang aku sempat cuba sepanjang di Pulau Pangkor termasuklah Island ride, snorkelling, ATV, lawatan ke tapak penyu bertelur dan macam macam lagi. Kita sambung dalam entri lagi satu. Okay?

===========================

Infos :

Feeding hornbills

Lokasi : Sunset View Chalet, Teluk Nipah
Bayaran : Percuma *tapi dialukan untuk beri sumbangan
Masa : 6.30 petang setiap hari

Pangkor Village Beach Resort

Lokasi : Pasir Bogak, Pulau Pangkor
Room rate : Bermula RM180+



Lagi entri berkaitan Pulau Pangkor :
- Aktiviti snorkelling dan tempat menarik untuk dilawati sekitar Pulau Pangkor [BACA]
- Aktiviti ATV di Pulau Pangkor [BACA]

Post a Comment

On My Instagram