Friday, December 7, 2018

Renoskin Oryza Liquid Soap : Pembersih Untuk Kulit Sensitif dan Mengawal Eczema

Tahu tak kulit korang jenis apa? As for me, my skin type is combination oily. Dia macam ada area kering, ada area berminyak. Sebenarnya bila kulit combination ni lagi celaru sikit bila nak cari skincare. Sebab certain targetted area nak kena treat untuk hydrate kan lagi, and certain area pulak nak kena kawal sebum production.

Tapi sepening pening nak layankan kulit jenis combination ni, lagi mencabar sebenarnya nak tackle masalah kulit sensitif. Kalau dah sensitif ni, tak kena cara mesti boleh break out kan kulit.

Kalau nak tahu, antara penyebab utama kulit korang jadi sensitif ialah disebabkan oleh over cleansing.

Over- cleansing


Dekat top based kulit kita, ada lapisan minyak tau. Lapisan minyak ni berfungsi untuk jadi barrier. Nak halang daripada ancaman faktor luaran yang rosakkan kulit, dan untuk protect yang bahagian dalam. Biasanya kalau kulit start jadi sensitif, it's most likely your oil layer tu dah pun diceroboh .

Dan salah satu punca jadi macamtu ialah disebabkan "over cleansing" atau orang melayu kata "terlebih cuci" . Kadang tu ada yang cuci muka sampai 4,5 kali satu hari sebab korang ada mindset yang fikir "lagi banyak kali aku cuci muka, lagi floles laa kulit ini" . Tapi ternyata teori itu salah ye.

Sebab kadang tu dalam cleanser yang korang guna tu ada bahan yang mungkin terlalu 'keras' untuk kulit korang. Cleanser biasanya kena cari yang bebas bahan bahan yang mungkin triggers sensitivity kulit tu. Contohnya elakkan cleanser yang ada bahan Alcohol, Paraben, SLS & mengandungi fragrance.

Salah satu cleanser yang lembut dan sesuai untuk korang yang berkulit sensitif, boleh cuba Renoskin Oryza Liquid Soap

On My Instagram