Tuesday, May 12, 2020

Mylara Skincare | Glowing Cleanser & Perfect Glow Serum Review




Cakap pasal local skincare ni, kadang boleh jadi menyeramkan. Yela, kan selalu kita dengar cerita kulit muka orang jadi burn teruk la, makin rosak, sebab salah pakai lokal produk yang mengandungi bahan terlarang. Sebenarnya takpayah tengok cerita orang la, aku sendiri pun pernah terkena juga. Masa tu orang kata 'noob'. Tak 'celik' bab nak menilai satu satu skincare tu sebenarnya selamat ke tak. Senang sangat terpengaruh dengan testimoni. Tengok kulit orang licin macam telur, terus excited nak cuba. Lepastu expect nak result harini pakai, esok terus flawless. Haha kelakar!

Kalau dulu, kita cakap pasal mercury atau hydroquinone, mana ramai faham yang bahan bahan ni bawa mudarat kan? Sudahnya habis semua nama nama lokal skincare brand pun kena dicop 'produk timbang kilo'. Padahal ada je jenama yang berintegriti dan siap buat R&D sendiri untuk hasilkan produk bermutu dan selamat.

Antara jenama yang aku baru discover yang dapat positive feedback daripada kebanyakan pengguna ialah Mylara Skincare. Mula mula aku skeptikal jugak la. Ingatkan satu lagi jenama yang cuba OEM dan rebranding dari kilang biasa. Tapi bila aku selidik selidik, rupanya tettt aku salah haha.

Mylara Skincare  sangat transparent dalam menyenaraikan ingredients yang terkandung dalam produk. Yang mana, kalau bab ingredients ni, boleh jadi salah satu red flag especially if satu satu brand ni taknak disclose ingredients apa yang ada dalam produk tu.

Aku siap cuba search lagi dekat website cosdna.com untuk check hazard level untuk setiap ingredients produk Mylara Skincare ni and majority semua result cantik jee hijauu hehe. Nak guna pun rasa tenang je. Boleh gunakan tanpa was was.

So far yang memang aku tengah guna sekarang ni, dia punya Perfect Glow Serum & Glowing Cleanser.





Mari kita senaraikan ingredients for each of the products dulu :



Perfect Glow Serum

Niacinamide, Rosa Centifolia Flower
Water, Citric Acid, Honey Extract, Avena
Sativa (Oat) Kernel Extract, Butylene
Glycol, Centella Asiatica Extract,
Polygonum Cuspidatum Root Extract,
Scutellaria Sineses Leaf Extract &
Glycyrrhiza Glabra (Licorice) Root Extract.

Yang ni ofcos la kita suka sebab first ingredient dia Niacinamide! Best tau Niacinamide ni. Antara function utamanya ialah untuk ;

- Minimize kan pore appearance
- Tolong minimize kan wrinkles & fine lines
- Bagus untuk rawat jerawat
- Boleh pudarkan hyperpigmentation


So kalau skin korang ada masalah parut jerawat jenis hitam hitam, ada masalah texture kulit tak sekata, sesuai la cari skincare yang ada niacinamide ni. Boleh tolong brighten kan kulit juga. Untuk kulit kusam pun sesuai. 

Aku start guna serum ni baru nak seminggu lebih. Nak kata ada perubahan ketara tu belum lagi. Tapi dari segi skin texture improvement macam ada. Rasa kulit lagi lembut, nampak lagi smooth sikit (taktau la perasaan sendiri ke apa). Yang bestnya serum ni cepat meresap. So takde rasa melekit lepas pakai and senang cepat boleh proceed dengan next step routine. 

So far takde apa apa irritation, kira sesuai dengan kulit la. Alhamdulillah. Suka pakai ni before makeup juga. Rasa macam makeup tu nampak extra glow gituhh.


Glowing Cleanser


Water, Cocamidopropyl Betaine,
Cocamide, DEA, Aloe Barbadensis
Extract, Carica Papaya (Papcya)
Fruit Extract, Sodium Benzoate,
CI 77451


To be honest, cleanser ni aku baru guna dalam 3,4 kali je. Best juga cleanser ni. Lepas guna boleh instantly rasa bersih. Tak buatkan kulit rasa kering, meaning cleanser ni tak strip away minyak yang sepatutnya ada dekat kulit kita. 


Yang penting tak buat kulit kering, tak ada irritation lepas guna, dah cukup. It does the job yang mana untuk bersihkan kulit dan prep sebelum kita ke rutin seterusnya.


Eh macam terbalik pulak review ni kan haha. Patutnya cleanser dulu. Tapi sebabkan aku memang guna serum tu, so cam berkobar cerita pasal serum dulu hehe.

Anyway, masa nak buat pemilihan produk mana and range mana yang sesuai dengan kulit korang, biasanya pihak Mylara ni akan bagi consultation dulu. Masa aku nak cuba pun, diorang tanya apa aku punya skin concern. So baru dia akan suggest produk mana yang patut aku ambik. Mana tak berkaitan tu, takde la dia suggest. Bagus kan? Senang la boleh custom routine korang tanpa perlu beli the whole set.

Macam kalau korang punya skin concern lebih kurang macam aku;
- nak brighten kan kulit
- masalah kulit kusam
- nak pudarkan parut jerawat

Boleh la try dua ni. 

Kalau problem kulit korang lagi severe, mungkin ada kena tambah few items lagi la. Tapi apa apa pun yang penting, silalah pakai sunscreen ye. Walaupun dah pakai macam macam skincare mahal tapi tak pakai sunscreen, tak ada gunanya sis.

Btw untuk korang yang tertanya tanya, dan untuk melegakan hati korang, yes Mylara Skincare punya produk semuanya di luluskan oleh KKM dan berdaftar dengan National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) dan dikilangkan di kilang yang berstatus GMP. Kilang nak dapatkan pengiktirafan GMP ni bukan senang ye. Time aku study dulu, ada banyak guideline aku belajar yang kilang kena ikut kalau nak dapatkan status GMP (Good Manufacturing Practice). So kalau produk dihasilakan di kilang yang ada GMP, maksudnya ia melalu proses yang bersih dan selamat.

Total kesemua produk dibawah jenama Mylara ada 18 kesemuanya. Banyak kan? Ni baru 2 aku cuba haha. Nanti laa ada peluang kita review range dia yang lain pulak. 

So, produk Mylara mana yang korang dah cuba? Ke belum cuba lagi? Kalau belum, aku nak recommend Perfect Glow Serum tu. Worth to try! :D




On My Instagram