Friday, March 8, 2013

Impak sebuah hijab


Assalamualaikum wbt .

Pertama sekali , sorry untuk penjodoh bilangan yang mungkin tidak bersesuaian untuk hijab .  Aku sendiri jadi confuse adakah "sebuah" , mahupun "sehelai" dan confirm confirm bukan "sekeping" . tapi tak apa . itu bukan isu .

Kemusykilan kedua ialah , dilemma memilih kata ganti diri . Apa mungkin perlu menggunakan "aku" , "saya" , "farah" mahupun "ana" .

Serabut weyhhhhh ! *pasang dikir Serabut weyh jadi lagu tema . (iklan sekejap)

--------------

Melihatkan pada penghijrahan yang dibuat mulai dari minggu lepas , banyak yang aku dapat belajar dan membuat penilaian . masa ni lah baru nampak mana salah mana betul , mana buruk mana cantik , mana intan mana permata (ewah) . Apa yang aku boleh katakan , aku yang dulu tetap ada . tak ada lah transform 360 jadi orang lain as in tak reti gelak , tak banyak cakap , tak makan angkat kaki atas kerusi (kantoi) . cuma dari segi perlakuan dan penampilan telah pun aku baiki sedikit demi sedikit .

berkat doa ibu ayah dan orang sekeliling , aku mula belajar bertatih untuk kearah sesuatu yang lebih baik dan penuh barakah .

Kalau dulu asyik asyik pakai skinny jeans , sekarang berpalazzo . Kalau dulu suka pakai crop top , sekarang pakai baju labuh labuh .  Kalau dulu suka pakai turban , sekarang pakai bawal bidang 60 terushh .  Alhamdulillah .  Sedikit sebanyak aku bangga dengan kemampuan aku untuk tabah dan cekal keluarkan diri dari kejahilan dan bersyukur aku atas kekuasaanNYA aku berjaya menapak selangkah selangkah . walaupun selow selow tapi takpe , pelan pelan kayuh .

Berbalik kepada apa yang dikatakan Hijab . Hijab secara amnya yang diketahui orang melayu kita ialah tudung .  Mentaliti dan pandangan yang sama macam yang aku rasa masa dulu .  Asalkan bertudung dah rasa bagus .  Asalkan bertudung dah rasakan aku dah penuhi perkara wajib .  Sedangkan sendiri tak sedar , walhal duduk berjam depan cermin betulkan tudung tapi gagal mengenal pasti dimana silapnya dalam cara kita bertudung tu .

Hijab dan tudung bagi aku dua benda yang berbeza . Tudung secara general boleh di klasifikasikan sebagai sesuatu alat atau benda yang digunakan untuk menutup kepala sahaja . Sama fungsi seperti tudung saji , dimana tugas segala sedara mara tudung ialah memberi perlindungan .  Sebagai contoh tudung periuk , berfungsi menutup periuk dari unsur unsur contamination dari luar temasuk dalam masakan seperti lelabah , cecicak , nyenyamuk , sesemut dan yang seangkatan mereka . dari mata kasarnya hanya meliputi bahagian atas sahaja . Sama konsep seperti tudung . Setakat tutup atas sahaja .  Bahagian dada terdedah tak ambil kisah . Asal rambut tak terkeluar , timbul rasa dalam diri "aku bertudung" , "aku berhijab dan aku baik" "euww takpakai tudung , eii tak baik dia tuww" (Subhanallah) - Tak bayik ye adik adik . usah anda bersikap demikian . *ni hakaks tengah nak berdakwah .  Bismillah .

Jangan cakap apa apa , aku tak rujuk kepada mana mana pihak sebaliknya ambil diri aku sendiri sebagai contoh . Itulah definisi hijab bagi aku pada masa dahulu. Jahil kan? Masyaallah .

Aku seorang yang sangat sukakan fesyen .  Tudung semua nak pelik pelik , lilit sana lilit sini .  Tengok orang pakai bawal nak bawal . Orang pakai shawl nak shawl . Pakai turban galak nak terban gak padahal bila pakai muka macam ikan buntal .  Orang pakai hoodie nak hoodie.  Nampak sangat la aku ni mudah distracted . Pffftt . Orang pakai tudung labuh taknak pulak pakai tudung labuh *marah diri sendiri*

Itula kan , benda baik memang susah orang nak ikut . Yang tak elok juga yang kita sibuk agung agungkan . Satu ketika dulu zaman legging mendominasi dunia fesyen , perghh aku taknak kalah . Sibuk pakai juga walhal peha dengan betis dah sama saiz. Memang tak sodar diri . Lepastu komplen cakap gemuk . Dah tahu gemuk hang takreti nak pakai seluaq besaq besaq ke faghahhhh !

nampak tak nampak takkk cemana setonirrojim menyesatkan kita . Sesungguhnya makhluk ini takkan pernah memberi ruang untuk kita membuat kebaikan . Kalau rasa nak buat baik kena la perlukan sedikit pengorbanan , barulah rasa kemanisan iman tu . insyaallah .

Mungkin ada yang merasakan tak susah untuk aku buat penghijrahan sebab dah memang terbiasa pakai tudung , so apa ada hal .

Eh eh siapa cakap ? Hijrah bukan hanya pada kelabuhan tudung , kelonggaran baju mahupun kegigihan kau berstokin . Hijrah merangkumi semuaaaaaaa aspek . Dari segi pertuturan , pergaulan , penampilan dan banyak lagi semuanya di ambil kira .

Yu tel me now how aii hef to sekrifis lots of ting , okay shadap farah .

Banyak aku korbankan . Selalu teringat akan pesan seorang akhtar , dimana dia menjadi seorang yang sangat membantu memberikan sokongan dan prihatin dalalm proses penghijrahan ini . Dia selalu pesan duaplohjuta kali

"Farah , kalau awak nak berubah .. banyak benda awak kena gadaikan "

Pada mulanya aku kurang faham .  Bab aku faham pun bab wokey kena pakai tudung labuh , dan jubah . what to do with my hot figuree wuwuwuw, its gonna get westeeeeyyydd *tampaq kang!*

Bilamana aku berdiri di tempat aku sekarang, dapat aku rasakan satu lonjakan paradigma (huiyo) pada diri sendiri tatkala aku menoleh ke belakang dan sedar akan kejahilan terdahulu , sekarang aku boleh tersenyum bangga dan puas akan ilmu bermanfaat yang telah aku kutip dan amalkan pada hari ini .

Nak cakap lebih lebih pun kau takkan faham .  Nak ambil potongan hadis mahupun firman Allah swt pun aku tak reti , sebab terlalu jahillah aku dalam konteks ini , maka apa yang dapat aku kongsikan hanyalah dengan menceritakan apa yang aku alami ini sebagai satu pendekatan dan medium untuk berdakwah .  Insyaallah .

There's always this moment dimana bila aku cuba untuk menyampaikan sesuatu seperti aku sangat bersyukur dan berterima kasih atas apa yang telah Allah kurniakan pada aku , dan aku takreti nak expresskan macam mana selain daripada ucapan Alhamdulillah , aku akan jadi awkward dan terasa diri poyo keislamikan pada mata diorang sebab kadang kala audience kita tak seperti kita.  Faham tak apa aku cuba sampaikan ?

Sebagai contoh  , balik kepada zaman jahil aku dulu . Bila bercakap pasal agama aku lebih suka berdiam .  Bila ada masalah dan cuba meminta pendapat , orang akan kata "Sabar farah" .  Tapi sebabkan bapak setonirrojim ada bermaharajaistana dalam hati , aku jadi ego . 'taknak dengar taknak dengar wekk taknak dengar. weh apa sabar sabar , aku tahu la sabar tu apa , aku nak solution . setakat sabar , tanya jiran sebelah pun boleh cakap cemtu' (Masyaallah) . Get it ?




Audience sedemikian lah yang buatkan aku takut untuk berdakwah atau berkongsi .  Audience yang telah tersumbat hatinya dengan penyakit hati .  Audience yang selalu rasa orang orang macam ni poyo halims sahaja . Astaghfirullahalazim . Banyak aku nak kena belajar ni . Dah taknak ulas lanjut , takut ada yang terpesong yang aku sampaikan , wallahualam .

Secara kesimpulannya , impak sebuah hijab bukan sahaja membuatkan si pemakainya kelihatan manis , bahkan merasa lebih selamat , disayangi dan takputus putus merasakan rahmat dari Allah SWT .

Yu no wat , sejak bertudung labuh , abang promoter jual krim muka buang daki kat tangan tu tak berani dekat tau . Alhamdulillah , tu kategori musibah juga tu .  Datang2 tarik tangan orang pi calit krim .  Banyak hensem muka kau .

Seperkara lagi yang dapat aku perhatikan , dengan penampilan seperti ini , orang mulai rasa sayang dan hormat kita .  Ada antara kawan kawan aku di saat zaman rock aku dulu bila panggil / sapa aku akan secara kasar dan ekstrimis seperti " WEYH FARAHH KO NAK PI MANEEE HAA" atau " DO , APA CITEE" or "BABE, WADDUP" . Sebaliknya situasi berlainan sekarang dan dapat rasakan sekeliling seolah olah turut bergembira dengan apa AKU pada harini , merasakan hormat yang diberikan oleh mereka kepada aku dah lebih dari cukup untuk buatkan aku happy ,

"Assalamualaikum farah"

"Salam alaik farah "

Lebih manis dan beretika .  Alhamdulillah .

Ada banyak lagi benda nak cerita termasuklah scene scene lucu aku berniqab dan takutkan budak kecik sampai nak nangis sebab dia ingat aku hantu . LOL

Till then , assalamualaikum dan semoga perkongsian ini membawa manfaat , insyaALLAH :)








imma hijabis and soon to be niqabis . yuu ? 





On My Instagram