Wednesday, January 22, 2020

Apa Yang Perlu Korang Tahu Sebelum Ke ELYSIAN Gangchon Ski Resort



Kalau korang ke Korea pada musim sejuk, antara aktiviti yang menarik untuk dicuba ialah,  SKI!

Antara pusat ski atau ski resort yang terkenal di Korea Selatan ialah Elysian Gangchon Ski Resort 


Untuk posting kalini, aku akan ringkaskan sikit beberapa point penting yang korang perlu dan mungkin nak tahu untuk pergi main ski dekat sini antaranya :

  • Cara untuk ke Elysian Gangchon Ski Resort menggunakan tren
  • Berapa kos sewaan pakaian dan peralatan ski?
  • Apa korang boleh buat selain main ski? 

Sebenarnya ada banyak ski resort dekat South Korea ni. Yang membuatkan Elysian Gangchon ski resort ni menjadi tumpuan ramai pelancong ialah kerana ianya terletak berdekatan dengan Seoul. Pusat ski lain biasanya lebih jauh daripada Seoul jadi kalau korang datang bercuti dan menginap di Seoul, pusat Ski Elysian Gangchon ni lah yang paling easily accessible. Lagipun, ada banyak cara untuk ke sini dengan menaiki pengangkutan awam termasuklah dengan menaiki tren.



Cara untuk ke Elysian Gangchon Ski Resort menggunakan tren

Ada dua jenis tren yang boleh korang ambil kalau nak ke Elysian Gangchon Ski Resort ni iaitu :

【 ITX-Cheongchun (High speed train) 】
✏ Perjalanan mengambil masa dalam 45 minit ke 55 minit
✏ Dari stesen Cheongnyangni (boleh juga ambil dari stesen Yongsan)
✏ Harga tiket : KRW 4,500/dewasa (standard seat)

Note : ITX train is part of Gyeongchun Line and it is a high speed train traveling from Yongsan Station (Seoul) to Chuncheon Station (Gangwondo). *source 

【 Subway 
✏ Perjalanan mengambil masa dalam 1 jam setengah dari stesen Cheongnyngni
✏ Korang kena tukar train dekat stesen Sangbong untuk pergi ke Gyeongchun Line
✏ Harga tiket : KRW 2,650/dewasa


Ataupun kalau taknak pening pening, boleh je dapatkan pakej all in termasuk return transportation, sewa peralatan ski dan bayaran masuk di KLOOK. Ni antara pakej yang aku jumpa dekat KLOOK.

KLOOK : ELYSIAN SKI RESORT PACKAGE


Pakej ni termasuk :

↪ Round trip transfers to and from the meet up location (pengangkutan pergi balik dari Seoul ke Elysian Ski Resort *berkumpul dekat meeting point)
↪ Ski and snowboard equipment and clothes
↪ Lift ticket for 8 hours (gondola/cable car untuk naik ke puncak)

Kalau korang tak nak ambik pakej tapi nak terus pergi ke resort ni dan bayar tiket masuk dan sewa peralatan dekat sini, harga nya agak mahal sikit. Sebenarnya masa aku pergi haritu kitorang tak main ski pun. Tapi kitorang satu keluarga decide untuk bayar tiket naik gondola/ski lift tu je untuk sampai ke puncak. Bila sampai dekat atas kitorang cuma banyak bergambar je.


"Kenapa tak main ski?"

Ada banyak sebab antaranya ;

1. Peralatan ski kena sewa berasingan. Harga sewa baju dan kasut, tak disekalikan dengan helmet dan goggle. So tambah lagi kos.
2. Kami cuma ada 2 jam dekat sini. Tak sempat nak belajar betul betul main ski kalau ikut logik pun.
3. Untuk beginner, korang perlukan instructor. Kalau datang sendiri, and memang tak reti langsung, kena ambik pakej yang ada instructor.
4. Ski termasuk dalam 'extreme sport'. Kami tak ambik insurans yang cover extreme sport so kalau jadi apa apa, insurans tak boleh guna.
5. Takut. Nanti jatuh bergolek buat malu je haha.

Harga sewa baju dan peralatan ski

Masa kitorang pergi tu, harga sewa baju dan peralatan ski ialah 60,000 won/pax. Agak mahal kan? So better la ambik je pakej dekat KLOOK tu. Takpayah pening pening. Tapi since kami pilih untuk cuma sewa baju dan naik ski lift, so cuma bayar 35,000 won/pax. *which aku tetap rasa mahal haha




Bila dah naik ski lift dan sampai ke puncak, dekat situ ada restaurant dan coffee shop. So boleh la sambil tu layan coffee dan tengok orang lain main ski. Tandas pun ada dekat atas. Cuma memang struggle sikit la nak ke tandas bila dah pakai baju ski tu haha.

View masa atas ski lift

Nampak extra bulat masing masing ye haha

Baju ski kitorang sewa dekat kedai berasingan. Sebabkan aku datang dengan local tour agent, jadi dia bawa kitorang berhenti dulu dekat satu kedai ni untuk pilih baju. Warna warna dia ya ampun sakit mata haha. Kena pepandai la mix and match kan sebab sizing dia pun kadang tu tak berapa nak betul. Kena cuba sarung dulu baru tahu muat ke tak. Aku punya color combo memang dahsyat laa jadi purple top to toe . Baju hilmi pula memang waterproof so dia boleh pakai terus je jacket dia and cuma tukar seluar dan kasut.

Warna warni baju masing masing. Kasut pulak jalan macam penguin dah haha

Untuk mengelakkan sejuk, korang pakai je baju korang bawah baju ski tu. Jangan cabut semua pulak. Cuma jacket je korang tanggal.


Untuk glove pulak, pastikan korang gunakan glove yang waterproof sebab kalau tak memang basah la glove korang. Dekat sini glove di jual dan bukan disewakan. Harga nya dalam 10,000 won ke 15,000 won sepasang.


selit satu gambar Mama Ayah comel comel


Kalau korang dah ada appropriate clothing (waterproof pants/ jacket), boleh la ambik je tiket untuk ski lift. So boleh naik atas dan bergambar. Aku tak sure la kalau pakai baju biasa (bukan ski clothes) boleh naik ke tak. Tapi rasanya haritu nampak ada je orang naik. Aku try google juga ni tapi tak jumpa lagi infonya. Kalau betul laa takat ambil ski lift je dah cukup and tak perlu sewa baju. AAAAAAAA Memang aku marah niiiii. Adakah aku kena kenchinng? hahaha. So kalau korang datang takat nak bergambar dan naik keatas, ni harga untuk ski lift :


harga tiket ski lift elysian ski resort
Harga untuk tiket ski lift



So boleh la decide sama ada datang nak bergambar dekat bawah je ke, naik ski lift ke atau memang complete ambil full package. Kalau memang dah plan nak main ski tu, make sure ambil insurans yang cover extreme sport dan juga beli pake siap siap dia KLOOK, KKDAY, TRAVELOKA atau TRAVELOG okay? and bila beli tiket tu jangan lupa guna SHOPBACK untuk dapatkan cashback.




Tony Roma's Perkenal Menu Fortune Feast Bersempena Sambutan Tahun Baru Cina




Hi Assalamualaikum 

Baru je lagi cerita pasal Tony Roma's kan? And haluuuuu Tony Roma's ada menu terbaru dan panas panas lagi. Kali ni sesuai dengan tema Chinese New Year, kita ada Fortune Feast.

Pilihan makanan dalam menu Fortune Feast ni memang berkonsepkan oriental lah, dan main highlight nya ofcourse lah ada Yee Sang! First time aku dapat merasa cuba Yee Sang ni. Sedap rupanya! Ingatkan sebab sayur semata mata, tak best hehe. Dressing yang digunakan untuk Yee Sang ni pun sedap. Ada pilihan yang siap ada grilled salmon sekali taw. Yang bestnya ada fish skin dalam lautan sayuran tu hehe. Tu yang buat syok je nak makan, rasa crispy crispy kriukk sedapp!


Kalau korang tak minat Yee Sang, boleh cuba menu lain. Beef ribs dan lamb sudah semestinya ada juga sebab ni kan specialty Tony Roma's. 

Antara menu lagi yang ditawarkan ialah :


1. Fortune Dip (RM28.88 nett)
Crispy Potato Chips and Toasted French Toast served with Rich Chipotle Beef and Beans



2. Reunion Meal (RM138.88 nett)
Flame grilled Lamb Ribs with half BBQ Chicken and half Signature Kickin’ Shrimp - atau kita panggil set muhibbah hehe. Yang ni memang aku punya personal favourite!



3. Short Ribs with Honey Plum Sauce (RM98.99 nett) 
Honey Plum Sauce. Served with Mashed Potatoes, Fire Roasted Vegetables and French Toast - Nak kan kelainan boleh cuba ni. Sos untuk ribs kali ni lain dari yang biasa kita cuba di Tony Roma's. 




4. Trio Happiness (RM68.88 nett) 
A trio of Chicken Wings Red Hot Buffalo Wings, Salted egg Chicken Wings and Flaming Spicy Chicken Wings - Bagi penggemar chicken wings, jangan lepaskan peluang cuba yang ini. Flaming Spicy Chicken Wings paling paduuu bagi aku. Tapi jangan risau, tak pedas sangat pun.



5. Ong Lai Salad with Crispy Salmon Skin (RM38.88 nett) 
Fresh radish, zucchini, pineappIe, carrot, red cabbage, red capsicum, walnut, fried won tan strips, crumbs and crispy Salmon Skin. Served with flavouriul fortune dressing - Haa ni laa Yee Sang kita tuu. Order satu dan makan ramai ramai. Sebelum tu kita buat prosperity tossing dulu! Wehooo!




6. Fortune Salad with Grilled Salmon & Crispy Salmon Skin (RM58.88 nett)
Fresh radish, zucchini, pineapple, carrot,red cabbage, red capsicum. walnut, fried won tan strips, crumbs, Salmon Skin and Grilled Salmon. Served with flavourful fortune dressing - Yass yang ni siap sekali dengan grilled salmon . Memang nyummy!



Nah ini senarai harga untuk rujukan korang. Jom ajak family dan kawan kawan datang makan makan di Tony Roma's. Fortune Feast ni cuma available untuk masa terdekat je. 2nd January to 1st March 2020. So sementara ada, jangan lepaskan peluang untuk cuba. Okay?







On My Instagram