Snorkelling dan Aktiviti Ronda Pulau di Pangkor

Monday, August 17, 2020



Hello assalamualaikum,

Okay, jom kita sambung cerita Jelajah Pulau Pangkor kita. Btw, korang tahu tak Pulau Pangkor sekarang dah pun berstatus Pulau Bebas Cukai? Ha menarik kan? Jadi, lebih banyak sebab untuk korang datang ke Pulau Pangkor! Sambil bercuti, boleh shoppinggggggg~ :p

Aktiviti hari kedua, dimulakan dengan kitorang di bawa pusing pusing pulau dengan menaiki bot sambil diperkenalkan dengan beberapa teluk, pulau kecil dan bentuk bentuk batu unik yang ada disekitarnya. Kreatif tau diorang ni bagi nama. Ada batu yang berbentuk epal, dinamakan Batu Epal. Ada yang berbentuk macam kepala ular, ada kelihatan macam penyu, ada berbentuk macam ikan paus, macam macam la. Bila tengok betul betul, memang nampak seakan haiwan ni semua. Unik dan menariknya ciptaan Allah ni kan?

Aktiviti Air Di Pulau Pangkor


Kitorang ada juga singgah di beberapa teluk. Antaranya Teluk Segadas, yang mana menjadi tempat pilihan orang ramai untuk tapak ber- camping. Kalau korang berminat nak camping di Teluk Segadas, harganya cuma serendah RM25 sahaja seorang. Best tau camping camping ni. Teringat pulak pengalaman camping masa dekat Pulau Kapas. Boleh la try camping dekat sini pulak next time.





Kami juga di bawa pusing pusing tengok kawasan perkampungan nelayan dan kawasan bahagian parking bot bot besar nelayan. Dapat kenal juga jenis jenis bot tunda. Ada yang untuk ikan biasa, ada untuk ikan bilis, ada untuk bahagian perairan berdekatan, ada yang boleh pergi jarak lagi jauh bahagian laut dalam. Even warna pun bawa makna berbeza beza. Sempat juga dapat tengok diorang keluarkan ikan dari jala dan macam macam lagi. Susah yee nak dapatkan hasil laut. Dengan risiko keadaan laut yang tak menentu lagi. Makanya, jangan la komplen dah ikan mahal haha. Struggle ye diorang nak tangkap ikan. Tu belum lagi bab mencandat sotong. fuhh!

Selesai main pusing pusing, kami akhirnya di bawa ke kawasan snorkelling iaitu di Teluk Nipah. Sempat la mandi manda sekejap dekat sini, tengok tengok ikan. Cuma disebabkan baru lepas hujan, jadi keadaan air macam kurang clear sikit. Tapi still syok la dapat main main dengan ikan hehe.

Btw, sop terbaru sekarang ni, kalau nak sewa snorkelling punya equipment, korang diwajibkan untuk beli snorkel tube tu. Kiranya lepas dah habis aktiviti, boleh la bawa balik tube tu. Ini ialah bagi mengelakkan risiko jangkitan apa apa penyakit la. tak semestinya covid semata mata.



Selesai aktiviti snorkelling, kitorang sempat singgah makan tengahari di Pulau Giam sebelum bergerak balik semula ke resort. Setel makan, balik dan bersiap siap untuk pusing pusing pulau bahagian darat pula!

Btw, untuk aktiviti snorkelling, boleh hubungi SF Watersports Centre untuk booking ya;

Website : www.sfwatersports.info 
Tel : 05-685 2227
email : fun@sfwatersports.info

Masjid dengan seni bina menarik di Pulau Pangkor


Korang tahu tak, dekat Pulau Pangkor ni ada 2 masjid dengan seni bina yang unik dan sangat cantik!



Yang pertamanya, Masjid Al Badr Seribu Selawat. Masjid ni juga digelar masjid terapung kerana dibina diatas laut. Seni bina masjid ni menarik dengan terdapatnya banyak tulisan selawat di setiap inci dinding masjid. Cantik sangat dipenuhi tulisan khat.





Untuk masuk kesini, adalah diwajibkan untuk memakai face mask. Jadi sila patuhi arahan okay?





Seterusnya, kitorang ke Masjid Sungai Pinang Kecil. Seni bina masjid ni memang sangat unik dengan ada nya elemen cina. Sebab tu orang sini menggelarkan nya Masjid Cina.









Tapi sayangnya, masa kitorang datang tu, masjid ni di tutup. Ianya hanya dibuka pada waktu solat sahaja. Bila selesai solat, terus ditutup dan dikunci. Jadi nya kitorang cuma dapat ambil gambar dari luar je. 


Tengok dari luar pun dah cantik. Curious nak tahu macam mana bahagian dalam nya. Hmm nak kena datang lagi nampak gayanya ni.

Kitorang sempat juga singgah sekejap di Dutch Fort (Kota Belanda). Ianya telah dibina pada tahun 1670 untuk menyimpan bijih timah. Ianya telah musnah sekali, pada tahun 1690 disebabkan rakyat tempatan ramai yang tak bersetuju dengan cara bijih timah itu diperoleh. Namun, kota ni kemudiannya di bina semula pada 1749. Itu serba sikit la sejarah tentang Kota Belanda ni. Pelbagai usaha telah dilakukan oleh kerajaan negeri Perak untuk memajukan kawasan ini dan mengangkat ia sebagai salah satu tumpuan pelancongan. Dan ianya kekal sehingga ke hari ini.


Tapak Penyu Bertelur di Pulau Pangkor


Lepas dah habis belajar sejarah sikit, kita terus ke Tapak Hatcher Insitu Penyu pula untuk tengok cara bagaimana penyu penyu disini di jaga dan dipelihara oleh Pak Lang.




Pak Lang cakap, penyu ada keistimewaan dimana, dia boleh ingat the exact spot dimana dia bertelur dan akan kembali kesini setelah 20 tahun. Jadi, adalah menjadi tanggungjawab Pak Lang untuk pastikan lokasi tempat ianya bertelur itu diwartakan dan takkan terjejas supaya nanti penyu tu boleh kembali kesini. Takde la dia merajuk nanti hehe. 

Usia sebulan

Usia 2-3 tahun

Seronok dengar cerita tentang penyu. Katanya, disaat telur menetas, baby penyu biasanya akan terus berenang ke laut dan berenang di permukaan air selama seminggu. Masa tempoh seminggu ni la biasanya saat genting untuk menentukan sama ada ia akan survive atau tak. Hanya 10% yang survive dan selebihnya di sambar burung ataupun di makan ikan besar. Penyu ni ada kebolehan menyimpan makanan dalam perutnya selama seminggu sebelum dia kemudiannya akan mula berenang ke dasar air untuk belajar cari nak menyorok nyorok daripada pemangsa dan untuk mencari makan sendiri.

So itulah dia, serba sedikit circle of life seekor penyu hehe. Menarik kan?

Comel comel je penyu dekat sini. Tapi tak boleh sentuh ye. Tengok je boleh. Kalau datang ke Pulau Pangkor, make sure korang singgah ke sini and say hi to penyus penyus. Bayaran masuk hanya RM5.00 sahaja.


Okay, kita sambung cerita aktiviti terakhir kita, iaitu ATV dalam entri lagi satu okay? Sebab banyak gambar nak letak hahaha. Bai bai see you!

【 Baca tentang aktiviti Feeding Hornbills dan tempat penginapan kitorang di Pangkor Village Beach Resort di post ini : http://blog.farahdafri.com/2020/08/jelajah-3-hari-2-malam-di-pulau-pangkor.html 】

Infos 

Snorkelling service 
Website : www.sfwatersports.info
Tel : 05-685 2227
email : fun@sfwatersports.info

Tapak Hatcher Insitu Penyu
Bayaran masuk : RM5

Lagi entri berkaitan Pulau Pangkor :
- Aktiviti Feeding Hornbills & Penginapan di Pangkor Village Beach Resort [BACA]
- Aktiviti ATV di Pulau Pangkor [BACA]

Post a Comment

On My Instagram