Kenapa berbelanja lebih untuk dapatkan gigi putih berseri ?

Wednesday, December 1, 2010
Gigi memang aset penting . Tak ada gigi makanya disaster semua benda . Tak ada gigi tak boleh makan , bercakap juga jadi pelat , muka lawa pun if gigi tak ada memang hancur segala . Tapi betul kah ada gigi cukup cukup semua tu boleh menjanjikan kita mempunyai gigi yang cantik . Kalau gigi cukup kesemua nya tapi bila senyum nampak kuning dan seperti tidak dijaga rapi serta bilamana ada check up di sekolah asyik dapat C or D di buku record , itu memang sangat memalukan .

http://photos.demandstudios.com/getty/article/77/70/88757189_XS.jpg

Lupakan kesemua jenama Colgate , Darlie mahupun jenama jenama terkenal yang lain kononnya menjanjikan keputihan gigi yang unggul dan berseri seri sampai orang tengok pun kena pakai sepek mata hitam dek kerana terlalu berseri seri (amboi menipu sangat gayanya) sebab anda mampu mengubahnya daripada berbelanja lebih untuk semua janji janji manis advertiser yang cakap 14 hari boleh putih terus . Pffftt memang penipu besar tu, dan kita semua pun percaya . Mudah terpengaruh dan OH SAYA MAHU GIGI PUTIH BERSERI SEPERTI MODEL ITU HANYA PERLU PAKAI GEL PEMUTIH GIGI JENAMA ******* DAN YA SAYA HARUS AMBIL KUNCI KERETA SEKARANG DAN BERGEGAS KE KEDAI BERHAMPIRAN UNTUK MENDAPATKAN PRODUK ITU SEBELUM IANYA HABIS walhal model dalam TV itu sah sah lah sudah berbelanja ratusan ringgit untuk buat bleaching pada gigi yang pada jangka masa panjangnya boleh membuatkan gigi kita rapuh dan yeah you name it what will happen next .


Mukaddimah nak panjang berjela , okay saja nak beramah mesra dengan pembaca sebelum reveal secret sebenar . Jeng jeng jeng . (drumroll please!)

Jangan tak tahu , dengan menggunakan bahan bahan yang ada di dapur rumah sahaja sudah memadai untuk mendapatkan hasil yang umphhh meng-awesome-kan . Memang boleh didapati didapur unless memang dapur kamu tu dapur orang bujang yang cuma dipenuhi paket paket Maggi sahaja.

Jadi , apa yang kita perlukan ? Jeng jeng jeng (lagi sekali jeng jeng jeng )


*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

Its a baking soda!




http://media.rd.com/rd/images/rdc/slideshows/white-teeth-diet/baking-soda-af.jpg

Okay kalau tak tahu baking soda tu apa ,

Its soda bicarbonate !

Oh kalau tak tahu juga , boleh pergi dapur sekarang tanya mak . Takpun boleh call gf awak yang reti buat cake . Tak pun boleh tanya jiran sebelah rumah yang pandai masak pelbagai juadah . Takpun susah sangat awak boleh pergi pasaraya dan pergi kaunter dan buat muka serius

"Saya nak beli baking soda@soda bicarbonate" .


Muka serius tu wajib supaya elakkan diri dari nampak kurang mengetahui apa itu baking soda@soda bicarbonate .


Jadi , macam mana nak guna baking soda@soda bicarbonate ni ? Mudah saja . Ada yang kata , jika penggunaan baking soda straight terus ke gigi@mulut dengan menggunakan berus gigi bakal melukakan gusi anda makanya , cara terbaik untuk menggunakannya ialah dengan

Mencampurkan baking soda@soda bicarbonate ke dalam ubat gigi yang bakal anda gunakan. Dimana, sila picit ubat gigi diatas berus gigi , kemudian taburkan sedikit baking soda diatas ubat gigi tu . Tengok , siap bagi step-by-step ni . Sekarang , cepat puji FARAH MEMANG BAIK . Ehem okay enough .

http://photos.demandstudios.com/123/155/fotolia_397746_XS.jpg


Apa mungkinkah ada yang risau mungkinkah boleh mendatangkan mandul , mati pucuk mahupun kanser saraf kalau tertelan baking soda ini ? Jangan risau . Inilah bahan bahan yang selalu ada dalam makanan yang anda makan tu misalannya cekodok pisang yang oh comel dan bulatnya dijual di pasar malam , mahupun didalam cake harijadi anda mahupun kawan kawan anda , ataupun didalam makanan ringan yang anda suka makan sama ada masa kecil kecil atau pun time dah tua bangka ini . Jadi jangan lah risau ya .

Oh, lupa nak bagitahu . Jangan lah disebabkan terlalu excited SAYA NAK GIGI PUTIH SECEPAT MUNGKIN dan awak gunakan method ini untuk setiap 2 jam sekali , amboih amboih gelojoh . Jangan okay . Tak digalakkan kerana , baking soda bersifat mild abressive . Kalau dah terlalu kerap , mungkin akan mendatangkan kesan buruk . Makanya , rutin yang paling afdal ialah



Satu atau dua kali dalam seminggu
Kalau degil sangat pun , okay fine 3-4 kali dalam seminggu .



Jadi selamat mencuba ! Bergembiralah dengan gigi putih yang baru dan berseri seri , dan semua pun boleh start apply jadi model untuk ubat gigi .



Peringatan :

    - Masa menggosok gigi , jangan terlalu kasar sebaliknya gosok dengan penuh kasih sayang dan bagai menatang minyak yang penuh .
    - Elakkan daripada membiarkan baking soda terlalu lama didalam mulut anda, sebaliknya, cepat cepat kumur dan bersihkan mulut apabila selesai .
    - Tahu kah anda bahawa kulit pisang juga boleh memutihkan gigi ? Cubalah!




    :)

    23 comments

    1. betul ker ni... heheeheee.. nak cuba lah...
      saye suke minum kopi.. mmg masaalah besar juga ni... heheheheee~
      malu nk cakap... hahaha
      thanks tau tips best ni!!:)

      ReplyDelete
    2. Try lah, insya-allah :) amalkan selalu lah yee.

      ReplyDelete
      Replies
      1. Farah nk tnye sya seorang tegar perokok, so saya ade tngok kt youtube baking soda plus perahan lemon and ubat gigi di campur dan boleh digosok di gigi, so perlu ke campur ngn lemon and ape side effects jika terlalu kerap mengunakan baking soda?

        Delete
      2. kalau nak guna lemon, kena kurangkn kepada 2 kali je seminggu. jangan kerap sebab lemon acid terlalu tinggi.

        kalau terlalu kerap leh rosakkan gigi dan gusi. cukup sekadar guna utk 2-3 kali seminggu utk sebulan. lepastu buat sebulan sekali

        Delete
    3. Hi Farah!!!
      thanks 4 da tips..ada yg suggest baking soda campur skali dgn hydrogen peroxide solution utk m'dapatkan hasil yg baik tapi just bleh amalkannya lebih dari skali dlm seminggu..by da way, if just guna baking soda macam mana hasilnya? mengagumkan?? awak dah cuba ke? saya nak cuba tapi nak pastikan terlebih dahulu..
      thanks again!!! :)

      ReplyDelete
    4. Hi imelad : yeah ada macam macam cara but i only use this one. ada lah result nya tapi kena kerap gunalah jangan malas malas. hehe

      ReplyDelete
    5. Farah, baking soda = serbuk penaik, right?? hahaha...maklumlah, saya ni jarang sekali duk tengok barang2 kat dapur tu..(dengan malunya..huhu)..

      ReplyDelete
    6. Imelda :boleh cari di kedai ada tulis baking soda@soda bicarbonate. Bukan baking powder. beza tuu .

      ReplyDelete
    7. aik..
      so what's the different between soda bicarbonate n' sodium bicarbonate Farah???
      explain skit...:)

      ReplyDelete
    8. Chemically,tak reti nak explain but there's diff between these two. baking powder and soda bicarbonate ialah benda yang berbeza. mcm mana mahu terang ya, tpi mmg lain lah. hehe.
      soda bicarbonate and sodium bicarbonate sama je, soda bicarbonate and baking powder yang lain.

      ReplyDelete
    9. tapikan Farah, kandungan baking powder tu ada sodium bicarbonate...tu yang tertanya2 tu..

      ReplyDelete
    10. Salam. Just curious. Ada ke jual baking soda kat kedai? Biasa apa nama jenama dia?

      ReplyDelete
    11. cakap nak soda bicarbonate. hrga dalam rm1.80 mcm tu je

      ReplyDelete
    12. farah, thanks! Wht a good tips :) thanks once again for sharing this.

      ReplyDelete
    13. salam, errrr..nak tanye..agak2 la, dlm brape hari br buleh jd putih gigi tu????

      ReplyDelete
    14. takpasti . bergantung pada pengguna tu sendiri dan kondisi gigi :) kena penggunaan kerap juga

      ReplyDelete
    15. Boleh dapat baking powder kat giant?

      ReplyDelete
    16. Nak Tanya, giant ade jual baking soda?

      ReplyDelete
    17. Boleh dapat baking powder kat giant?

      ReplyDelete
    18. Boleh dapat baking powder kat giant?

      ReplyDelete
    19. smlm kyra bru start guna baking soda ni ms gosok gigi.. hehe tak tau la apa hsilny nnti.. n brpa lma kena tggu..:)

      ReplyDelete
    20. kalau dah memang ada dalm peti ais macam mana eh?

      ReplyDelete

    On My Instagram