Tuesday, October 22, 2013

Hari ini nak cakap #1

{assalamualaikum}

sejauh mana kau boleh lari dari masa lampau kau?
benci mana pun pada masa lampau , mesti sesekali memori tu menerjah semula dekat kotak fikiran .

-- ayat novel

keluh kesah aku hanya Allah yang mengerti . Kita hari hari mesti akan penat dan letih nak melayan pelbagai ragam manusia di sekeliling kan?
Hari hari di sajikan dengan bermacam macam ujian, hari hari berdepan dengan orang yang kita tak pasti sama ada suka atau benci apabila kita berjaya? ketawa atau bantu ketika kita jatuh .
Hakikatnya kita tak pernah dapat nak puas kan hati semua orang . Dan tak boleh nak pastikan semua orang suka kan kita , meskipun kita asyik cakap "aku dah buat baik dengan dia, tapi dia buat tehi je"

sedangkan rasulullah saw juga teruk dicaci maki pada saat dia ingin berdakwah, di baling batu , di campak kan najis dan bermacam lagi cara beliau di hina. Tapi beliau tetap senyum dan tidak pernah mengeluh walaupun sekali .
Allah allah allah berikanlah aku sekuat kuat hati dan sehebat hebat kesabaran untuk melalui segala ujian yang telah kau tetapkan pada aku .

Sesungguhnya tiada satu pun ujian yang tak mampu kita kendalikan , sepertimana termaktub di dalam kalamullah alquran kareem ,

surah al al baqarah ayat 286
"Allah tidak membebani sesorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"

Haihh dah kalau Allah janji camtu , nak risau apa laginya . senyumm saja dan oh , SABAR & SOLAT .

:)

4 comments:

  1. Allah Maha Adil..Dia tahu kemampuan hambaNya

    ReplyDelete
  2. Haaii cakkk..done follow sini no. 2235, sudilah kiranya follow me back yea.. heeee.. salam kenal.. jemput sekali join GA teman, byk hadiah menarik tau.. VITAMIN SHAKLEE X 2, HANDBEG, JUGAH, TASBIH, TOPUP, BROACH DAN MACAM2 LAGI..jom joinnn..

    http://tengkubutang.blogspot.com/2013/11/giveaway-1-year-blog-tengkubutang.html

    ReplyDelete
  3. mengimbau masa lalu untuk membetulkan keadaan yang salah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...