Cara Claim Tax Refund (VAT) Di Incheon Airport

Friday, January 24, 2020


Bila ber-shopping di Seoul haritu, rata rata promoter atau sales girl dia mesti encourage aku untuk beli banyak lagi untuk reach certain amount bagi mendapatkan tax refund. Average spending amount dalam 30,000 won keatas dalam satu resit, boleh dapatkan tax refund. Tapi tak semua kedai boleh dapatkan tax refund tau. So korang kena la tanya kedai tu tak pun look out for this sign ;



Untuk process claim tax refund, kita kena la simpan semua resit perbelanjaan tu dengan rapi, dan pastikan ada passport. Bila sampai dekat airport, boleh terus cari self service tax refund kiosk untuk scan resit resit korang tu untuk dapatkan tax refund.

Cara nak dapatkan tax refund

Cara nak dapatkan tax refund ni senang je sebenarnya.


1. Sampai awal di airport

Make sure korang sampai lebih awal ke airport. Kenapa? Sebab semua proses ni makan masa. Untuk dapatkan tax refund, korang kena masuk dalam dulu dan dekat sana ramai orang nak collect tax refund juga. So akan agak memakan masa. At least allocate 4 jam sebelum departure time untuk ada terus dekat airport ok?

2. Cari Tax Refund Kiosk

Bila sampai je di airport, korang boleh cari self tax refund kiosk machine macam dekat bawah ni untuk scan resit korang. Yang aku pergi ni dekat hujung sebelah kaunter M. Make sure masa ni bawa sekali passport. Dekat machine ni ada banyak pilihan bahasa. Even Bahasa Melayu pun ada. Tapi haritu aku guna English je. Sebab kadang tu term term BM ni sastera sangat even aku pun tak paham haha *teruknya. Just follow je instruction dekat situ.


3. Scan resit dan passport. 

Hanya resit yang didatangkan dalam sampul tax refund dan resit yang ada qr code je eligible untuk tax refund. Bila dekat machine ni korang cuma perlu scan resit dan passport je. Untuk dapatkan duit, kena masuk check in dulu dan pergi ke GATE 28 . Dekat sini ada 4 kaunter tapi masa aku pergi haritu buka 1  kaunter je. So normally line dekat sini memang panjang. Sebab tu la apa apa hal kena datang awal ke airport untuk setelkan semua ni.

4. Refund Currency

Ada 3 pilihan mata wang/ currency yang kita boleh pilih.

  • USD
  • Japanese Yen
  • China RMB/Yuan


Manakala bakinya dipulangkan dalam Korean Won.

So macam aku haritu, aku pilih USD. Total spending yang aku boleh claim untuk tax refund ada laa dalam 80,000 won and tax refund aku dapat dalam USD3 dan 1,100 won hahahahha. lepas laa buat beli Starbucks ye dak? Duit tetap duit. Selagi boleh claim, kita claim.

Ini resit untuk refund yang kita dapat


Nak tax refund atau additional item?

Masa di Myeongdong, aku ada juga shopping skin care dan cosmetics dekat sana. And ada beberapa kedai yang bagi option untuk aku pilih sama ada nak TAX REFUND atau nak dapat ADDITIONAL ITEM? 

Yang menariknya, kadang tu barang yang dorang offer tu nilainya lagi besar dari nilai Tax Refund ciputt yang kita boleh dapat. Ada satu kedai tu aku beli 2 botol skincare, pastu dia bagi option untuk kalau aku taknak tax refund, aku dapat lagi free 2 botol uwahh. Ofcos la aku pilih option dapat 2 botol free kehkehh. Tapi, pilihan tergantung pada korang camner la. Dan tak semua kedai offer macam tu. Aku ada try tanya  ada tak option yang sama dekat kedai lain, tapi diorang tak layan hewhew.

Heran pulak aku macam mana diorang boleh offer camtu. Tapi tak kisah la yang penting dua dua option pun menguntungkan. Jangan dah belanja banyak banyak, kau biarkan je tak claim tax refund tu. Rugiiiiiii~


Additional tips :

Since tak semua kedai ada offer tax refund, adalah digalakkan untuk korang survey dulu kedai mana nak pergi. Kalau rasa rasa takat nak beli 1 barang je dan nilai tak sampai 30,000 won, rugi la. Better pergi departmental store tak pun contoh nak beli skincare atau makeup tu, boleh cari Aritaum (untuk Laneige, Mamonde etc) takpun Olive Young (ala ala watsons) , so boleh cari semua benda dekat satu tempat je.


Aku ada baca few blog lain yang katanya kena isi form. Tapi masa aku buat claim haritu takde kena isi form pun. Semudah


PERGI TAX REFUND KIOSK ⇢ SCAN RESIT DAN PASSPORT ⇢ PERGI GATE 28 ⇢ BAGI PASSPORT DAN RESIT ⇢ DAPAT DUIT

SETEL .




















Related search : Cara apply tax refund di Incheon Airport,Cara Klaim Tax Refund di Seoul,Tax refund incheon airport, cara isi form tax refund incheon airport

4 comments

  1. ray dulu selalu ikut my friend pegi refund tax. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak tak dapat claim? Hehe. Alang2 boleh claim tu, buat je kan. Dpt la duit extra beli jajan dalam airport.

      Delete

On My Instagram